jueves, 11 de septiembre de 2014

Architectuur en Fotografie

Vorige week, net voor het afsluiten van de expo in het Museo ICO, bezocht ik nog "Fotografía y arquitectura moderna en España, 1925-1965", en wat ben ik blij de expo alsnog bezocht te hebben : een 250tal foto´s in zwart-wit van het werk van architecten toont duidelijk hoe de fotografie bijgedragen heeft aan het verspreiden van de moderne architectuur. Enkele van de creaties die op fotopapier te zien waren in deze expo heb ik de vorige jaren tijdens de Semana de la arquitectura al bezocht, wat me de dagen doet aftellen naar de volgende editie van de architectuurweek, over zowat een maand.

 

Heel interessant vond ik de citaten van architecten en fotografen die onderaan op de muren van de expo afgedrukt waren. Ze maakten dikwijls melding van de het feit dat goede architectuurfoto´s meer zijn dan een beeld van een gebouw, dat ze als het ware de interpretatie van de architectuur zijn als gezien door de ogen van de architect. 

Wat me ook opviel, en dat bevestigt eerdere bedenkingen bij - om maar een voorbeeld te geven - bezoeken aan gebouwen ontworpen door Henry van de Velde, is hoe "tijdloos" de architectuur van de jaren ´30-´50 van de vorige eeuw wel was : vele van de gebouwen uit deze periode lijken ook vandaag de dag nog erg modern. Ik weet niet hoe het gesteld is met de dorpen in kwestie, maar zelfs de nieuwe dorpen of zogenaamde pueblos de colonización leken me op de foto´s ideale plekken om zelfs nu nog te wonen. Ik zal eens op ontdekking moeten trekken om te zien hoe die dorpen er tegenwoordig uitzien...voilà, weer een plan voor een of ander weekend!

No hay comentarios:

Publicar un comentario